fredag, juli 16, 2010

man måste försvara grodorna

Jag läser och gör upp planer för en utflykt till Ed som aldrig blir av. Ed är orten där alla caféer stänger kl 16, och eftersom meningen med en utflykt alltid mer eller mindre uttalat är fika blir det svårt med just Ed. Svårt att hinna komma sig för.

Näringsliv skulle kunna vara ett annat ord för amnings-bh. Som det är nu luktar det nyspråk.

Ja, just det. Jag läser. Nedstörtad ängel för första gången, Kapten Nemos bibliotek för andra eller tredje gången. Det är mycket som återkommer i flera av Enquists böcker. Förr tyckte jag att det kändes tryggt och uppriktigt. Som att det inte försökte hymlas med att det finns en avsändare. Att man vet vem som talar till en. Men det vet man ju inte ändå. Liksom. Nu känner jag mig besvärad av att allt är en produkt av en människa... en människa med en annan agenda och ett annat liv. Även "Allt" är besvärlig. Det där med livsstilsmagasin är inte nåt positivt längre. Fast det går nog över. Det är nog en fas. Jag känner mig besvärad av människor i största allmänhet just nu. Människans ondska och skenhelighet och frivilliga synfel och att jag är en människa och alldeles lättlurad eftersom det är det bekväma.

Och så de påstridiga kantarellerna.

Inga kommentarer: