lördag, juni 05, 2010

inte helt nitid

Återigen vill jag nämna den här boken. Den är fantastisk på ett lite svårdefinierat sätt.


Jag skrev ett PM för vad jag ska göra i sommar.

"När jag ska utföra en uppgift inom en begränsad tidsram är det lätt att jag väljer att söka information som bekräftar det jag redan visste. Information som passar in i den vision jag har om slutresultatet. Det kan naturligtvis vara en både lämplig och nödvändig metod i vissa fall, men jag upplever att den är allför begränsad. Jag skulle vilja läsa för att lära mig något jag inte visste att jag inte visste. Lära mig saker utan den ständiga tanken att lärdomarna ska passa in i det på förhand skrivna PM:et. Jag vet mycket väl att ett PM går att ändra under tidens gång, men ändå begränsar det mig.
Jag vill läsa och se vad som händer. Jag har en lista, jag har ett bibliotek och jag har en hel sommar."


Boken ovan står med på min lista. Men jag ska inte börja riktigt än. Jag vill bli färdig med allt det andra först. Vill inte ha nån gammal persika som gnager på mitt samvete medan jag läser. Dessutom ska jag utarbeta en strategi... en plan...

snart ska jag gå ner till mitt bibliotek (ja, jag ser det som mitt) och vara utställningsvärd... och kanske utöka min lista...

Inga kommentarer: